Tegnap kijöttek a legfrissebb PISA eredmények. 2012-ben a magyar gyerekek teljesítménye romlott a 2009. évi eredményeikhez képest szövegértésben, matematikában és a természettudományokban is
Forrás: OctpolCafé
Nincs min csodálkoznunk. Az elmúlt három évben az Orbán rezsim felmondta azt a rendszerváltás óta meglévő konszenzust, amely alapján az eddigi két évtizedben az okatásfejlesztés zajlott.
Már 2010-ben óriási összegeket vettek el az iskoláktól. A tanárokat megfélelmlítették, morális szempontokat helyeztek a pedagógusi értékelés fölé, ezreket küldtek kötelező nyugdíjba épp azok közül, akik a legfontosabb alaptárgyakat tanították, és ahol most súlyos szakemberhiány alakult ki.
Az olvasás, matematika, számítógépes ismeretek kárára bevezették a kötelező hit- és erkölcsoktatást és testnevelést, amely amellett, hogy súlyosan problémás, rengeteg szervezési problémával jár együtt az iskolákban. Ezzel párhuzamosan elsorvasztották az integrációs és felzárkóztató programokat, amelyek a hátrányok leküzdését célozták, és amelyek már épp a 2009-es vizsgálatra kezdték el megmutatni gyümölcseiket. Nem csodálkozhatunk azon a másik PISA adaton, hogy Magyarországon az otthonról hozott hátrányok továbbra is a legsúlyosabbak az OECD országokban.
Orbánék a tankötelezettség leszállításával lebutították a szakképzést, így a hoffmanni iskolában sok gyerek ma már egyáltalán nem tudja megszerezni azokat a szükséges alapképességeket, amelyek ahhoz kellenek, hogy munkát találjanak és felnőttként újabb szakmát tanulhassanak. Pedig éppen ez a 21. századi iskola fő feladata. Annak megteremtése, hogy a gyerekek felnőtt korukban képesek legyenek folyamatosan tanulni.
Mindemellett pedig értelmetlenül központosították az iskolarendszert, elvették a döntési jogosítványokat az iskoláktól, az igazgatóktól, a helyi közösségektől. Pedig az oktatás ma a fejlett világban éppen az autnómiák kiterjesztése irányába működik. Azért, mert az iksolákkal szemben az az elvárás hogy minden gyerek személyes igényeire tudjon fókuszálni. Erre a központosítás teljesen alkalmatlan.
A PISA eredmények újra bebizonyították, hogy a Hoffmann-féle iskolamodell megakasztotta a magyar iskolákban a korábban beindult pozitív folyamatokat. A hoffmanni rendszer élesen szembemegy a nemzetközi trendekkel, az európai realitásokkal, és a gyerekek érdekeivel.
Leckeírás 2013-ban
Mi az Együtt 2014, szinte mindent másképp csinálnánk. Megszüntetjük az iskolák államosítását, visszaadjuk az irányítást a helyi közösségeknek, ösztöndíjprogrammal és bértámogatással segítjük a pályakezdő pedagógusokat, hatósági ellenőrzés helyett szakmai értékelést vezetünk be. Korai fejlesztéssel, az Erős Kezdet program bevezetésével, bölcsődei, óvodai férőhelyek biztosításával, befogadó, fejlesztő pedagógiát teremtünk.
A mi iskolánk arra fókuszál majd, amire a gyerekeknek valóban szüksége van: biztos alapkészségekre, számítógépes tudásra, nyelvismeretre. Mindezt barátságos, gyerekcentrikus keretek között lehet megtanulni, ahol a tanulás öröm. Ösztönözni fogjuk, hogy a gyerekek minél tovább járjanak iskolába és egyetemre, mert a 21. században csak a tudás segít hozzá a munkához és a boldoguláshoz.